Každý prijímateľ má právo na poskytovanie takej sociálnej služby, ktorá svojim rozsahom, formou a spôsobom poskytovania umožňuje realizovať jeho základné ľudské práva a slobody, zachováva jeho ľudskú dôstojnosť, aktivizuje ho k posilneniu sebestačnosti, zabraňuje jeho sociálnemu vylúčeniu a podporuje jeho začlenenie do spoločnosti.
V zariadení pre seniorov a v zariadení opatrovateľskej služby je poskytovanie sociálnej služby plánované podľa individuálnych potrieb, schopností a cieľov prijímateľa. Individuálny plán je komplexný, flexibilný a koordinovaný nástroj na aktívnu spoluprácu poskytovateľa sociálnej služby, prijímateľa sociálnej služby, jeho rodiny a komunity. Ciele individuálneho plánu vychádzajú z individuálnych potrieb prijímateľa sociálnej služby a spolupráce prijímateľa sociálnej služby a poskytovateľa sociálnej služby. Individuálny plán je koordinovaný pracovníkom, ktorý podporuje a sprevádza prijímateľa sociálnej služby v procese individuálneho plánovania v nasledovných krokoch:
- mapovanie životnej situácie
- voľba cieľov
- voľba metód plánovania
- plán činností
- hodnotenie
Hodnotenie individuálneho plánu prebieha v pravidelných intervaloch raz za šesť mesiacov. Umožňuje priebežne hodnotiť úspešnosť resp. neúspešnosť volenej metódy, dostatok resp. nedostatok informácií, vhodnosť zvoleného prostredia na realizáciu plánu, čas tréningu a pod. Proces hodnotenia poukazuje na nové poznatky a preto je dôležitým ukazovateľom v rámci stanovenia ďalších cieľov. Zároveň je ukazovateľom aj v rámci napĺňania cieľov a umožňuje nám postupovať ďalej pri práci s klientom.
Individuálne plány zostavujú odborní zamestnanci.